![]() |
|
![]() |
Teesid Presidendi Akadeemilisele Nõukogule 11.03.1999
Aado Keskpaik 1. Mitmesugused riigipoliitikad kujundavad “kõrvaltulemusena” tahes-tahtmata ühiskonna ruumstruktuuri. Sihipärane ja mitmekülgne ruumstruktuuri arendamine on omane eeskätt regionaalpoliitikale ja planeeringutele. Neis valdkondades formuleeritakse riigipoliitiline nägemus ruumstruktuurist kui tervikust. Seni kuni seda pole tehtud, puudub ühiskonnas ühtne alus harukondlike poliitikate ruumiliseks koordineerimiseks. 2. Eestis on see ühtne nägemus puudunud viimase ajani. Alles ettekande pealkirjas nimetatud dokumentide väljatöötamise käigus on püütud taoline visioon sõnastada, kartograafiliselt väljendada ning riigiametkondade ja kohalike omavalitsustega kooskõlastada. Üleriigiline planeering “Eesti 2010” on tervikuna suunatud visiooni küllalt üksikasjalikule väljatöötamisele ja sõnastamisele. Regionaalarengu strateegia määratleb selle visiooni saavutamisele suunatud poliitika põhijooned. 3. Eesti ruumstruktuuri arengu visioon toetub tuleviku stsenaariumianalüüsile, mis viidi läbi Eesti Tuleviku-uuringute Instituudi eestvedamisel. Ta fikseerib need tingimused, mida peab kindlustama ruumstruktuur, et Eesti võiks maksimaalselt ära kasutada oma asendi- ja inimpotentsiaali kiireks ja jätkusuutlikuks arenguks. Visiooni olulisemad küljed on regionaalarengu strateegias kokku võetud järgmiselt:
4. Regionaalarengu strateegia määratleb regionaalpoliitika kolm komponenti: maakondliku arendustegevuse, sihtaladele suunatud regionaalpoliitika ja harupoliitikad, mis arvestavad regionaalarengu eesmärke. Valdaval osal Eesti territooriumist peab regionaalareng toimuma harupoliitikate ja maakondliku (alt-üles) arendustegevuse koosmõju tingimustes. Siin on riigi keskvalitsuse ülesandeks eeskätt piisava rahastamise kindlustamine maakondade omaarenguks. Vaid eriti raskesse olukorda sattunud piirkondades – ümberstruktureeruvad tööstus- ja põllumajanduspiirkonnad ning väikesaared – toimivad kindla sihtpiirkonnaga riiklikud regionaalarengu programmid. Lisaks toimivad veel kaks programmi: keskustevõrgu programm ja kohaliku omaalgatuse toetamise programm. 5. Käesoleva ettekande aluseks olevad dokumendid ei tegele otseselt riigi haldus-territoriaalse jaotusega. Ometi võib neis esitatud visioonist tuletada mõned järeldused ka selle valdkonna kohta. Asustust ümberkujundavad objektiivsed protsessid (rahvusvahelistumine, elulaadi mitmekesistumine, rahvastiku kahanemine, põllumajanduse restruktureerumine, inimeste ruumilise liikuvuse kasv, töökohtade ja teenuste kontsentreerumine linnades) ja planeeringust tulenev poliitika (maakonnakeskuste ja Tartu tugevdamine, võrgustumise soodustamine) toimivad üheskoos pigem haldusüksuste suurendamist soodustavalt. Selles hoovuses võib eristada järgmisi komponente:
© 2001 Vabariigi Presidendi Kantselei Telefon: 631 6202 | Faks: 631 6250 | sekretar@vpk.ee |