Vaatleme Eesti majanduse võimalikke
arengustsenaariume, mis lähtuvad kahest põhiteljest. Nendeks on Eesti
geoökonoomiline positsioon ja võimekus arendada oma majandust ning tööhõivet
infotefnoloogia revolutsioonis peituvate võimaluste kaudu. Eristuvad kolm
tõenäolisemat stsenaariumi: “Skandinaavia perifeeria” stsenaarium, “Ülevedaja”
stsenaarium ja “Suure mängu” stsenaarium. Stsenaariumide kirjeldused on pikemal
kujul antud trükises “Eesti tulevikustsenaariumid”, lühemal kujul ka 1997.
aasta Eesti inimarengu aruandes.
Isevooluteedmineku korral on kõige tõenäolisem
“Skandinaavia perifeeria” stsenaariumi edasine jätkumine ja süvenemine: Eesti
jätkab küll integreerumist Euroopa Liiduga, kuid ei suuda kasutada oma
geoökonoomilist positsiooni täies ulatuses ja ei võta ette ka aktiivseid programme
oma majanduse ülesehitamisel vastavalt infotehnoloogia võimalustele.
“Ülevedaja” või “Suure mängu” stsenaariumide käivitajaks võiks olla Ida ja
Lääne majandussuhtluse olulisem intensiivistumine, mis omakorda võib toimuda
kahel tasandil: kas kaubavoogude (eelkõige Vene tooraine) liikumise tasandil
või sügavama koostöö (sh ka Lääne investeeringud Venemaale) tasandil.
“Ülevedaja” stsenaariumile on iseloomulik küll positiivne geoökonoomiline
situatsioon, aga mitte koordineeritud jõupingutused edasiliikumiseks
infotehnoloogia teljel. “Suure mängu” stsenaarium eeldab ühiskonnapoolset
küllalt pikaajalist strateegilist majanduse kvalitatiivse hüppe baasi loomist.
Nagu jooniselt näha, sõltub taoline baasi ehitamine
teatud finantsmanöövri läbiviimise edukusest, mille kaudu majanduse esimesel
arengustaadiumil tekkivad ressursid suudetakse koguda ja konverteerida
haridussüsteemi (sh eriti tehnoloogia ja kutseharidus), toote-ja
tehnoloogiaarenduse ning turgudelevitamise tugisüsteemide loomisesse, aga
samuti sellest, kuidas õnnestub kombineerida rahvusriigi tasandil koondatavaid
ressursse rahvusvahelistega ning kuidas õnnestub parandada ärisektori ja
avaliku sektori koostööd. Eesti majanduse viimine sellisele tasandile, et ta
suudaks 21. sajandi globaalses majanduskontekstis võistelda keerukamate ja
paremini tasustavate funktsioonide täitmise eest, nõuaks nii tõsist sotsiaalset
ja teaduspoliitilist mobilisatsiooni kui ka geopoliitilise fooni soodsust.
Praeguses kiirelt muutuvas keskkonnas ei ole edu võimalik saavutada ainult
kopeerimise, vaid eelkõige uuenduslikkuse teel.
Regionaalse arengu iseärasused erinevate stsenaariumide korral
I Stsenaarium
I stsenaariumi puhul domineerib Tallinna ja Harju jätkuv ennakkasv. Riigi
majanduspoliitika võib küll sõnades rääkida regioonide ühtlase arengu
vajadusest, kuid jätkub Tallinna ja selle lähema ümbruse domineerimine.
Tallinna tagamaana arenevad perioodil kuni 2003 mõnevõrra Eesti keskmisest
kiiremini nn. “Suure ringi” maakond, kuna osa ärisid suundub välja magistraale
mööda. Mõnevõrra soodustab seda ka Tallinn-Tartu uue magistraali
rajamine peale pikaajalist venitamist. Ida-Viru areng on perioodini 2003
aeglane, kuid kiireneb siis kuna üheltpoolt väheneb eelkõige
välisinvesteeringute ja riigi kontrolli süvenemise tõttu piirkonna risk äri
jaoks ning teiselt poolt hakkab avatud Ida turu eelduse tõttu positiivselt
mõjuma Peterburi suure turu lähedus. Lääne-Eesti, eriti saared arenevad
aeglasemalt kui muu Eesti just põhjusel, et ei üritata oluliselt vähendada
saarte spetsiifilisest asukohast ja eraldatusest tingitud mõjusid. Pidevalt on
veidi alla keskmise ka Lõuna-Eesti kasvutempod. Siiski perioodil 2011-2020 kasv
ühtlustub regioonide lõikes, kuid eelkõige turujõudude toimel. Tallinn muutub
peale 2010 aastat mõnede tegevuste jaoks liiga kalliks, nii et seda ei kaalu
üles isegi asukoha ja infrastruktuuri eelised. Teiselt poolt arenevad teised
piirkonnad järgi ning infrastruktuuri tase ühtlustub mõnede olulistes
valdkondades nagu teed, telekommunikatsioonid jms. Tallinna ja Harju osa majanduses
kasvab ca 58%-lt 1999.a. kuni 60%-ni 2003 ja 62% ni 2010 ning stabiliseerub
sellel tasemel.
II Stsenaarium
II stsenaariumi raames toimib enam sihiteadlik avaliku sektori kaudu toimiv riigi
arengu mõjutamine. See hõlmab juba nimetatud pehmete investeeringute olulisust
kui ka riigi suuremat osa regionaalpoliitikas. Stsenaariumi raames toimivad
Tallinna ja Harju osas kuni aastani 2010 analoogilised tendentsid kui I
stsenaariumis ning ta osatähtsus saavutab 60% taseme. Peale 2010 aastat osalt
riigi jõupingutuste tulemusena tehnoloogilist arengut “hajutada”, osalt
turujõudude toimel (Tallinn muutub väga kalliks linnaks), osalt muude
elupaikade atraktiivsuse kasvu tõttu kasvab Tallinn aeglasemalt kui muu Eesti
ning Tallinna ja Harju osa on 2020 aastal ca 56% tasemel.
Kui aastani 2010 on kiire kasvu regioonid üheltpoolt ja aeglase kasvu
regioonid teiselt poolt samad, mis I stsenaariumis, siis peale aastat 2010 pilt
muutub. Suhteliselt kiiremini kasvavad Lõuna-Eesti (Tartu intellektuaalse
potentsiaali realiseerimise mõju üheltpoolt ja äri Tallinnast väljumise mõju
teiselt poolt) ning Lääne-Eesti (soodne elukoht ka Skandinaavias toimetavatele
firmadele, kergesti juurdepääsetav, atraktiivne elukoht looduslike omaduste
tõttu, vaadelda perioodi lõpul võib-olla ka Suure Väina sild jne.). Kirde-Eesti
areneb stabiilselt Eesti keskmisel tasemel, kaotab mõnevõrra Kesk-Eesti.
III Stsenaarium
III stsenaarium on Ida suunas suhteliselt suletud majanduse stsenaarium,
millega kaasneb mõõdukas majanduskasv. Tallinna ja Harju osa majanduses jääb
muutumatuks. Tallinna ja tema lähiümbruse eeliskasvu lõpu põhiteguriks on selle
stsenaariumi puhul see, et nn. transiidiklastri majandusharud, mis suuresti
koonduvad Tallinna sadamate ümber on arengupeetuses. Majanduse madala kasvu
tõttu areneb väljaspool Põhja-Eestit loiult infrastruktuur, mis on üheks
oluliseks takistuseks teiste piirkondade konkurentsivõimele. Erandiks on
Lääne-Eesti, kuhu Skandinaavia maade domineerimise tõttu Eesti
välismajanduspartnerite hulgas tuleb suhteliselt palju investeeringuid.
Majanduse kasv on jätkuvalt aeglane Ida-Virus ja Lõuna-Eestis.
Elanikkonna tulude kasvu ja tulujaotuse prognoosid
Energia tarbimise prognoosimisel on üheks vajalikuks
näitajaks ka elanikkonna (perekondade) tulude tase ja selle jaotuse
võrdsuse/ebavõrdsuse profiil. Elanikkonna tulud ei ole makroökonoomilistes
prognoosides detailse uurimise objektiks just sageli. Tihti lähtutakse näiteks
lihtsustavast hüpoteesist, et elanikkonna tulud kasvavad samas tempos SKP-ga.
Tegelikult ei pruugi see alati nii olla, põhjuseid miks SKP kasvutempo võib
elanikkonna tulude kasvutempost maha jääda on selgitatud lisas.
Vaatleme järgnevalt elanikkonna tulude kasvuga seostuvat eelkirjeldatud kolme stsenaariumi kaupa.
Elanikkonna tulutaseme ja majanduskasvu vahekord
I stsenaarium
Ambitsioone suurte riigipoolsete struktuuride
ehitamiseks, mis kanaliseeriksid raha väljas poole elanikkonna tulu, ei ole.
Kuna stsenaariumi aluseeldus seostub EL-i ja Venemaa normaalsete suhetega, siis
ei tohiks kõrgele tõusta ka kaitsekulutused. Siit hüpotees, et elanikkonna
tulutase tõuseb selle stsenaariumi raames SKP kasvuga võrreldes mõnevõrra
kiiremini. Pakume selleks hüpoteetiliseks ennakkasvuks ~5 %;
II stsenaarium
Stsenaariumi ideoloogia eeldab (sisuliselt kogu
vaadeldava perioodi jooksul) suhteliselt suuri investeeringuid
tugistruktuuridesse, mis seostuvad toote-ja tehnoloogiaarenduse, hariduse
jms-sega. Küllalt suur osa ühiskonnas liikuvat raha ei suundu otseselt
elanikkonna tuludesse vaid arengueelduste loomisesse järgmisteks perioodideks.
Hüpotees: elanikkonna tulude kasv jääb SKP kasvust maha seda kuni 10% ulatuses:
Hüpoteesi kinnituseks võib tuua Iiri Vabariigi näite (Iiri majanduse
siseloogika on II stsenaariumi küllalt lähedaseks analoogiaks): aastatel
1987-1994 kasvas koguprodukt (tõsi küll: RKP, mitte SKP) 32%, elanikkonna tulud
aga vaid 21%.
III stsenaarium
Ambitsioone seoses arenguga seotud ja suurt raha neelavate struktuuride
loomiseks ei ole. Võib ka eeldada, et suhteliselt suur osa EL-i
tugifondidest saabuvat raha maandub
otseselt elanikkonna tuludesse. EL-il kui tervikul võib (stsenaariumi
aluseelduste tõttu) olla kaitsekulutuste suurendamine probleemiks, eeldama aga,
et madala majanduskasvuga maalt, nagu Eesti selle stsenaariumi raames on, ei
hakata nõudma kõrget kaitsekulutuste osatähtsust. Hüpotees: elanikkonna tulude
väike ennakkasv SKP kasvutempo ees (umbes 2,5% ennakkasvu).
Tulujaotuse muutumine
Lähtematerjalina
tulujaotuse prognoosi koostamisel kasutame ETI poolt 1998.a. koostatud Eesti
tulutaseme ja tulujaotuse prognoosi aastani 2005. Vastavalt sellele prognoosile
võib lähemal viiel aastal ette näha pigem tuluerisuste väikest kasvu kui
vähenemist .
Edasisel tulujaotuse prognoosil on ilmselt vajalik
jaotada prognoositav periood kaheks: lühem periood (kuni aastani 2010) ja pikem
periood (aastad 2011-2020).
Kõigi stsenaariumide puhul eeldatakse, et teatud
momendis hakkab avalduma EL sotsiaalpoliitika tuluerisusi tasandav mõju.
Rahvaarvu prognoosid
Praeguseks on rahvaarvuprognooside täpsustamiseks võimalik kasutada nii
andmeid viimastel aastatel toimunu kohta, kui Statistikaameti poolt vahepeal
koostatud Eesti rahvaarvu mitmevariandilist prognoosi.¹
Statistikaameti prognoosides on varieeritud nii eeldustega sündimuse ja suremuse kohta kui
migratsioonisaldoga ning saadud aastateks 2015 tulemused, mis kõiguvad 1,32 ja
1,35 miljoni elaniku vahel. ETI poolt koostatud eelmises stsenaariumidepaketis
kõikus Eesti rahvaarv aastatel 2015 vastavalt stsenaariumile vahemikus 1,36
kuni 1,37 miljonit.
Vahe on märkimisväärne ja tuleneb valdavalt majandusliku üleminekuperioodi
sündimuse alanemise kohta tehtud eelduse ebaadekvaatsusest. Muud eeldused, mida
omaaegsetes prognoosides kasutasime pole vahepealsel perioodil ümberlükkamist
leidnud. Seetõttu püstitasime käesoleva stsenaariumide paketi koostamisel ülesande
järgmiselt: korrigeerida koostatud rahvaarvu prognoose toimunud eeldatust
suurema sündimuse languse mõju võrra jättes muud kasutatud eeldused oluliselt
muutmata ning pikendada varemtehtud prognoosi aastani 2020.
Olulisemad kasutatud eeldustest on järgmised:
a) majanduskasv ja elujärje paranemine mõjutavad eelkõige positiivselt eluiga, otsene mõju sündimusele on väike;
b) stsenaariumi N° 3 raames on oodata väljarände suurenemist, seda eriti nooremate
elanikkonnagruppide arvel (mis mõjutab ka järgmiste aastate sündimust);
c) liitumine EL-iga võib majanduse kehva arengu puhul väljarändu soodustada;
d) stsenaariumi N° 2 puhul on prognoositava perioodi lõppaastatel, seoses Eesti elatustaseme
lähenemisega EL-i keskmisele oodata sisserännu suurenemist.
Vt. Eesti võimalik rahvaarv ja soolis-vanuseline jaotus aastatel 1999-2030.
Rahvastikustatistika Teatmik 2/98, lk. 6-16.
Majanduslike tingimuste vahedest tulenevate erisuste suurusteks sisserännus
ja väljarännus eri stsenaariumides on võetud 5.000-7.000 inimest aastas.¹
Taolise migratsiooni puhul
jääb rahvaarvu dünaamika põhikujundajaks ikkagi veel selgelt praeguse
demograafilise püramiidi kuju ja väljakujunenud elanikkonna taastootmistüüp.
Analüüsi
tulemusena leidsime, et kaks Statistikaameti poolt pakutud rahvastikuprognoosi
varianti kõlbavad suhteliselt hästi meie majandusarengu stsenaariumide
baasvariantideks. Statistikaameti stsenaarium tähistusega 2 a on koostatud
lähtudes eeldustest, et suremus pidevalt väheneb. Sündimus on selles
stsenaariumis lähiaastatel veel vähenev, kuid juba aastast 2002 hakkab
aeglaselt suurenema. Keskmine eluiga pikeneb mõõdukalt. Lisades selliselt
ülesehitatud stsenaariumile veel mõned täiendavad majandusarengu erisustest
tulenevad täiendefektid koostasime elanikkonna arvu prognoosid meie
stsenaariumidele No 1 ja No 2.
Statistikaameti
stsenaarium tähistusega 1 b lähtub eeldustest, et sündimus-ja suremusnäitajad
kogu perioodil ei muutu, negatiivne migratsioonisaldo esialgu väheneb aastani
2005 ja seejärel jääb perioodi lõpuni nulli. Kui muuta viimast eeldust ja
arvestada siiski väljarännu jätkumise kui kehva majandusarengu tulemusega, siis
on selle baasvariandi abil võimalik kujundada elanikkonna arvu prognoos meie
stsenaariumile No 3.
Siinesitatud
rahvaarvu projektsioonid on esialgsed ja vajavad ilmselt tõsisemat täpsustamist
koostöös demograafidega.
On eeldatud, et Kesk-Euroopa maadest võib EL-i liikuda 0,10-0,15% vastava
maa elanikest iga elatustaseme vahe 10% kohta. Kuna Eesti elatustase jääb alla
40% EL-i keskmisest, rääkimata Soome või Rootsi elatustasemest, võiks väljaränd
Eestist olla isegi suurem kui 5000-7000 inimest aastas. Teisalt, uuringud on
näidanud, et Eesti elanike väljarännu valmidus on madalam túehhidel ja
poolakatel.
Lisa
SKT KASVU JA ELANIKKONNA TULUDE KASVU VAHEKORD
Kogu majandust võib vaadelda koosnevana kolme tüüpi majandamissubjektidest:
kodumajapidamised, ettevõtted ja riik (laias tähenduses). Antud juhul huvitab
meid see osa tuludest, mis jääb kodumajapidamiste kätte (statistiliselt on olemas teatud vahe kodumajapidamiste tulude ja leibkondade tulude vahel, antud töö prognoositäpsuse puhul pole aga
see vahe oluline). Tulu võib neile
laekuda palkadena, pensionitena, abirahadena, omanikutuluna jne. Momendil ei
pööra me tähelepanu sellele, kas nad saadud tulu antud perioodil tarbivad,
säästavad või investeerivad.
Eelnimetatud kolme majandamissubjektide liigi vahel esinevad järgmised tulu
jaotamise suhted nagu näidatud joonisel .
Jätame lihtsustusena vaatluse alt
välja küsimuse riigi ja ettevõtete vastastikustest seostest. Nentigem, et need seosed võivad küll
avaldada teatud mõju elanikkonna tulude ja SKP kasvu vahekorrale, kuid see mõju
on kaudne ja mõjukanalite hulgas pole näha selliseid, mis nihutaksid SKP ja
tulutaseme vahekorda selgelt ühes või teises suunas. Riigi ja ettevõtete vahekorra ratsionaalsus või ebaratsionaalsus avaldab
kahtlemata tugevat mõju SKP kasvule ja sealtkaudu
elanikkonna tulude kasvule, aga ilmselt mitte SKP kasvu ja tulude kasvu
vahekorrale.
Ka mitmete majanduselu jaoks oluliste protsesside, nagu väliskrediitide kättesaamine või
Eesti ettevõtete ekspordivõime muutumine välisturgudel, kohta võib väita, et nad mõjutavad korraga
nii SKT üldtaset kui elanikkonna tulusid ning pole näha selget põhjust, miks
eeldada, et see mõju oleks elanikkonna tulutasemele oluliselt suurem või
väiksem kui SKP-le tervikuna.
Vaatleme järgnevalt kodumajapidamiste suhteid riigi ja ettevõtlusega ning tuletame sealt olulisemaid järeldusi
lähiperioodiks:
1. Kodumajapidamiste osa tuludes väheneb sel juhul, kui
suurenevad elanikkonna poolt makstavad maksud ja kui riik ei suuna neist
maksudest laekunud raha mitte elanikkonnale, vaid kasutab neid riigi
kaitsevõime tugevdamiseks, korra tagamiseks, administratiivkuludeks, aga ka
näiteks tootmise moderniseerimiseks. Kõikide nimetatud maksuraha kasutamise
suundade puhul on loomulikult olemas ka teatud tagasiside elanikkonna tuludele:
majanduse moderniseerimise järel võivad inimesed hakata enam palka (või
omanikutulu) saama, tugevnenud korra ja
riigikaitse tingimustes hoogustub ettevõtlus, sealtkaudu elanikkonna tulud jne.
Nentigem siiski, et tulude kasv on siin kaudne ja ajas nihutatud, s.t. avaldub alles pikemal perioodil?. Seda
osa eelarverahadest, mis läheb küll riikluse tugevdamisega seotud sfääri, kuid
materialiseerub kui palgaraha sõjaväelastele, ametnikele jne., me siinkohal ei
vaata, kuna ta ei muuda oluliselt SKP ja elanikkonna tulude vahekorda
2. Teoreetilise võimalusena on olemas variant, et riik
vähendab indiviidide maksukoormust, saades peale ratsionaliseerumist hakkama
väiksemate kuludega või siis riik vähendab indiviidide maksukoormust
ettevõtluse maksukoormuse tõstmise teel. Kumbagi varianti ei saa vaadeldaval perioodil siiski eriti reaalseks pidada.
3. Juhul kui elanikkonna tulud ei laeku majandusest
"otse" vaid ümberjaotamise kaudu (näit. teatud abirahade
tõstmine), siis tuleb arvestada, et osa ümberjaotatavast tulust läheb
ümberjaotamiseks vajalike administratiivkulude tõttu kaduma (tõsi küll, osa
sellest suundub ametnike palkadena lõppkokkuvõtteks ikkagi kasti
"elanikkonna tulud"). Omaette probleem on pensioniraha kogumine
pikemale perioodile, s.t. see osa elanikkonna tuludest, mis jääb inimestel
praegu kätte saamata, aga tarbitakse peale meie poolt vaadatava
prognoosiperioodi lõppu.
4. Ettevõtted suurendavad investeerimist, tehes seda
väljamakstavate palkade ja/või omanikutulu arvel.
5. Ettevõtted vähendavad investeerimist, suurendades
väljamakstavaid palku ja/või väljavõetavat omanikutulu.
On eeldatud, et elanikkonna tulude tõus rahaturul opereerimise kaudu, mis
võib küll olla oluline tulujaotusele, ei mõjuta oluliselt tulude
üldtasandit.Näiteks börsibuumile järgnenud
langus võttis elanike käest vahepeal laekunud tulu uuesti ära.
Avalikke teenuseid tootvate ettevõtete (elektrijaamad jms.)
hinnatõstmisvajadus viib osa elanikkonna tulusid küll infrastruktuursete
ettevõtete kätte, aga antud kontekstis võib seda tõlgendada mitte tulude
vähenemise, vaid kulude struktuuri muutumisena (tekivad teatud tüüpi sundkulud).
Eeltoodud tegurite pildi
analüüsimise alusel võib teha järgmised järeldused:
Vahekorras
“ettevõtete-poolne investeerimine” contra “palgad ja omanikutulu” pole erilist alust eeldada väga suuri nihkeid kummaski suunas. Võib siiski eeldada, et tiheneva
välisturu konkurentsi ja privatiseeritud ning kontsentreeruva majanduse puhul
on surve palkade tõstmiseks vastavalt siseinflatsiooni tõusule natuke madalam
kui eelmistel perioodidel
Küsimus SKP ja
elanikkonna tulude tõusu vahekorrast taandub suuresti küsimusele elanikkonna
poolt kantavast maksukoormusest taoliste funktsioonide täitmise heaks, mis ei
anna otsest kodumajapidamistele minevat tulu.
On võimalik ette
näha mitmeid selliste riiklike kulutuste suurendamise vajadusi (kaitsekulutuste
suurendamine 1,2%-lt SKP-s vähemalt 2%-ni, Euroopa Liiduga liitumisega
kaasnevad halduskulud jm.), mis vaadeldava perioodi jooksul otseselt
elanikkonna kätte tagasi ei liigu.
Ehkki
ettevõtete maksustamist ei peeta otstarbekaks, siis võib eeldada
indiviididele suunatud maksude võimalikku ehkki tõenäoliselt piiratud tõusu
(aktsiisid, üksikisiku tulumaksu tõstmise selline võimalus, kus kõrgemate
tulugruppide tulumaks tõuseks, aga madalamatel vastavalt ei langeks)
prognoositaval perioodil. Ka ettevõtte tulumaksu oluline vähendamine võib
algperioodil viia indiviidide maksustamise teatud tõusule.
JÄRELDUS: elanikkonna tulude kasv lähiperioodil on SKP
kasvust pigem aeglasem kui kiirem, vahe ei kujune aga arvatavasti eriti
suureks.
tagasi | avalehele
© 2001 Vabariigi Presidendi Kantselei
Telefon: 631 6202 | Faks: 631 6250 | sekretar@vpk.ee