 |
Akadeemik Jaak Aaviksoo ettekande "Haridus kui Eesti prioriteet" teesid | |
Vabariigi Presidendi akadeemilise nõukogu istungil 2. aprillil 1997. a
I Käesolev ettekanne on kantud autori veendumusest,
et Eesti riigi ja rahva tuleviku seisukohalt ei ole olulisemat prioriteeti
kui haridus.
II Kasvatuse, koolituse ja harituse toel on
lahendatavad meie julgeoleku, samuti materiaalse, vaimse ja sotsiaalse
heaolu küsimused.
III Eesti vajab hariduse paradigmaatilist reformi. See reform
on vajalik kogu maailmas. Eesti on paremas olukorras, kuivõrd ühiskondlik
valmisolek muutusteks ja suutmatus vanal moel jätkata on suuremad
kui mujal. See ajalooline võimalus tuleb vormida strateegiliseks
eeliseks.
Eesti hariduse olukord
Eesti suurim strateegiline ressurss on ühiskonnas
valitsev arusaam hariduse kasulikkusest, ehkki seda mõistetakse kohati
liiga merkantiilselt ja sageli ka lühinägelikult.
Eesti hariduse suurim probleem, millel on majanduslikud, poliitilised
ja sotsiaalsed põhjused, on suutmatus kohaneda
välistingimuste muutustega, .
Haridus on ühiskondliku tööjaotuse kõige
vaesem sektor. Haridussüsteemi renomee on madal.
Erasektoris kasvab maksujõuline nõudlus
hariduse järele, samas põhjustab süvenev sotsiaalne kihistumine hariduslikku
kihistumist. On täheldatav sotsiaalselt tingitud hariduslik marginaliseerumine,
hulk andeid jääb välja arendamata.
Hariduse probleeme püütakse taandada kooli
kui institutsiooni probleemidele, viimaseid omakorda õpetajate (sotsiaalsetele)
probleemidele.
Tööturu olukord
Majanduslike ja sotsiaalsete reformide tõttu on tööturg
oluliselt restruktureerunud, on tekkinud hulk uusi töökohti,
mis nõuavad valdavalt varasemast erinevat kvalifikatsiooni. Eelistatud
on äsja hariduse saanud ja dünaamilise ellusuhtumisega noored.
Selle noortele soodsa protsessi kõrghetk on möödumas.
Tööandjate nõudmised töötajate
kutseoskustele kasvavad, see protsess jätkub koos palgataseme
tõusuga maailmahindades. Töö efektiivsus ja tootlikkus
on kujunemas määravaks.
Tööjõuturg ei suuda tööandjate
kasvanud nõudmistele vastata. Puudus tarviliku kvalifikatsiooniga
tööjõu järele on muutumas peamiseks majandusarengut
pidurdavaks teguriks.
Kõrvuti kitsalt professionaalsete oskuste
ebapiisava tasemega on üha selgemini täheldatavad olulised
üldise ja erialase töökultuuri puudujäägid.
Valitseb pealiskaudsus.
On ette näha majanduse jõudmist
arengufaasi, kus edasimineku kiiruse määrab rahvamajanduse uuenduslik
potentsiaal ja suutlikkus luua uusi töökohti. Praegune haridussüsteem
kohati kaugeneb spontaanselt sellest eesmärgist.
Tööturu prognoos on erakordselt keerukas,
ainsaks pidepunktiks võiks olla eeldatav lähenemine Põhjamaade
tööturule ja seega võiks tõsiselt analüüsida
nende maade suundumusi ja sellest tulenevaid hariduspoliitilisi otsuseid. Strateegiline
dominant on üleeuroopalise tööturu kujunemine.
Hariduse sisu
Haridus on määratletud teadmiste, oskuste, vilumuste,
käitumisnormide ja väärtushinnangute kogumina, mis on vajalik
toimetulekuks inimese ja kodanikuna.
Hariduselu ümberkorraldused on keskendunud
teadmistele, vähem oskustele ja vilumustele. Ümberkorraldused
on valdavalt kantud liberaalsetest, pluralistlikest ja avatud ühiskonnale
orienteeritud ideedest. On tunda edasiminekut.
Ühiskonnas on selgelt jälgitav väärtushinnangute
ja käitumisnormide kriis, mis peegeldub ja võimendub haridussüsteemis.
See protsess kahjustab oluliselt (korvamatult?) hariduse terviklikkust.
Võib rääkida hariduse invaliidsusest. Seda murettekitavat
fenomeni ei saa lahendada haridussüsteemisiseselt.
Hariduse muutuv sisu vajab uusi õpetajaid.
Uus õpetaja on hariduse prioriteet.
Haridusökonoomika
Eesti haridussüsteem loob 6,6% meie rahvamajanduse kogutoodangust, mis on võrreldav arenenud riikide tasemega, ehkki
jääb alla Põhjamaade tasemele (vt lisa 1).
Meie rahvuslik rikkus (pro sisemajanduse kogutoodang,
SKT) jääb oluliselt (ostujõult kaks-kolm korda) alla arenenud
riikide tasemele. See väljendub materiaalse tarbimise väiksemas
koguses (üks auto kahe asemel), ent haridusteenuse mahult (õpiaastate
arvult inimese kohta) oleme samal tasemel arenenud riikidega. Seega kannatab
madalama hinna tõttu hariduse kvaliteet. Haridus on arenenud riikidega
võrreldes odavaim kaup (teenus) ja vaeseim tegevusala.
Eesti summaarsed (riigi, omavalitsuste
ja erasektori) hariduskulud (pro haridussektoris loodav rahvuslik
rikkus) 1997. a on 4 miljardit krooni. Erasektoriga võrdsete majandamistingimuste
tagamiseks oleks vaja lisaks 1,5 miljardit krooni aastas,
sellest pool palgataseme tõusuks ja pool põhivahendite (hoonete
ja õppevahendite) amortisatsiooni katteks.
Eesti madalate maksude poliitika ja range eelarvepoliitika
on seadnud piirid avalikele hariduskulutustele, mis moodustavad erakordselt
suure osa kogu avalike kulutuste mahust – 17,2%. Hariduskulude arvestatav
suurendamine on võimalik vaid maksude tõstmise ja/või
erasektori hariduskulude suurendamise kaudu.
Haridussektori lisafinantseerimiseks ettepanekud
on toodud lisas 2.
Tasulisele kõrgharidusele saab üle minna
vaid järk-järgult koos kõrgharidusega spetsialistide
suhtelise palgataseme tõusuga, mis loob tarviliku täiendava
tulubaasi õppelaenude tagastamiseks kõrgkooli lõpetamisel.
Tasulise hariduse juurutamine vajab sotsiaalabisüsteemi
paralleelset revideerimist.
Eesti kool
Formaalharidussüsteemi keskmeks on kool. Koolist
saadava hariduse tegelik sisu on vaid osaliselt määratud õppekavade
formaalse sisuga, oluline, kui isegi mitte määrav, on kool
kui keskkond. Kool kui keskkond on viimaste aastate arengutes jäänud
tagaplaanile.
Eesti üldhariduskool on suletud, ühiskonnas
toimuvaid muutusi käsitletakse väliste ja koolile vaenulikena.
Kool on kaitseasendis ja tegelikult kaitsetu. Selline õhustik on
aldis vägivallale.
Kooli kui keskkonna kujundamisel on määrav
koolijuhi roll. Koolijuhi staatust ja õigusi tuleks oluliselt suurendada
koos kontrolli ja nõudmiste taseme tõstmisega.
Infoühiskond ja haridussüsteem. Elukestev õpe
Infoühiskonna saabumine on radikaalselt muutnud kooli,
õpetaja ja formaalse haridussüsteemi rolli ühiskonnas.
Neil pole enam teadmiste (informatsiooni) monopoli.
Hariduse sisukomponentide tasakaal muutub, (väliste)
teadmiste (informatsiooni) ülikülluse olukorras saab primaarseks
oskus eraldada teadmist väärteadmisest ja olulist ebaolulisest.
See oskus omandab keskse koha.
Inimene ei suuda paljaste kätega (ainult
peaga!) infot töödelda. Selleks on arvuti. Arvuti ei
ole eesmärk, vaid vahend, arvuti ei ole oht, vaid võimalus.
Arvuti kui vahend muudab õpiprotsessi.
Arvutist võib saada õpetaja.
Hea on, et nii võib igaüks saada
personaalse ja tema vajadustele kohandatud õpetaja ja see õpetaja
pole kunagi kaugel. See õpetaja võib olla väga tark.
Halb on, et see õpetaja ei ole päris
õpetaja, ta on alati lõplik, ta ei paita. Teda saab välja
lülitada. See õpetaja võib olla niisama hästi väga
rumal kui ka väga tark.
Tehnoloogia võimaldab luua virtuaalset
reaalsust, hariduse ülesandeks saab kujundada oskus virtuaalset reaalsust
tegelikkusest eristada.
Nõue, mille infoühiskond esitab,
on pidev enesetäiendamine. Teadmiste, oskuste, vilumuste, käitumisnormide
ja väärtushinnangute eluiga lüheneb – esimestel kiiremini,
viimastel aeglasemalt. Sellest tulenevalt peab formaalharidussüsteem
(traditsiooniline kool) rohkem kui varem keskenduma viimastele.
Oluline osa tarvilikke teadmisi ja oskusi, vähem
vilumusi, on väga lõpliku elueaga, neid peab pidevalt uuendama.
Õppimine muutub pidevaks, elukestvaks.
Juba praegu võiks/peaks iga täiskasvanud inimene kulutama
10% oma aktiivsest tegutsemisajast sihikindlale enesetäiendusele.
See tähendab sisuliselt hariduse osakaalu kasvu rahvuslikus rikkuses.
Pidev eneseharimine tuleb kujundada eluviisiks.
Haridus ja regionaalne areng
Regionaalne ebavõrdsus on alati ka hariduslik ebavõrdsus; hariduslik ebavõrdsus on regionaalse arengu peamine pidur.
Haridusliku (ja regionaalse) ebavõrdsuse
kaotamiseks loob parimad eeldused infotehnoloogia kasutuselevõtt.
Julgeksin pidada ja soovitada seda kindlaimaks strateegiliseks abinõuks
regionaalse ebavõrdsuse kaotamisel Eestis.
Valitseb oht taandada regioonide hariduspoliitika
haridusasutuste võrgu katvusele. Katvusest olulisem on kvaliteetse
hariduse kättesaadavus. Eestis on hulk üldhariduskoole, mille
lõpetajatel pole kõrgkoolidesse asja.
Regiooniti on vajalik õppeasutusi kontsentreerida,
eelkõige kutsehariduses.
Hariduspoliitilised prioriteedid
Esimene prioriteet on hariduspoliitilise stabiilsuse
tagamine. Sellele võiks soodsalt kaasa aidata laiapõhjalise
haridus- ja parteipoliitilise nõukoja moodustamine haridusministri
juures. Nõukoda võiks koosneda näiteks kõigist
varasematest haridusministritest, kes üsna edukalt kataksid kogu poliitilise
spektri ja suudaksid vahest tagada hariduspoliitikale tarvilise järjepidevuse.
Teiseks prioriteediks seaksin kutsehariduse radikaalse
reformi – eesmärgiga ajakohastada kutseharidust vastavalt muutunud
oludele tööturul, suurendada kutsehariduse efektiivsust ja kaasata
erasektori vahendeid kutseharidussüsteemi väljaarendamisse.
Kolmandaks prioriteediks seaksin Eesti haridussüsteemi
ühtsuse tagamise, seda eelkõige regionaalseid ja keelelisi
erinevusi silmas pidavalt.
Neljas prioriteet oleks haridussüsteemi
ökonoomika küsimused.
Viiendaks prioriteediks seaksin vajaduse uuendada haridusseadustikku, mille käigus tuleks üle minna haridusasutuste
tegevust reguleerivalt aluselt hariduselu sisulist ülesehitust reguleerivale
alusele. Lahendamist vajaks samuti otsustus- ja vastutustasandite tasakaalustatud
piiritlemine.
Kokkuvõte
Eesti sotsiaal-majandusliku arengu kiirendamiseks ja pikaajaliseks
tagamiseks on olulise, võib-olla isegi määrava tähtsusega
hariduse osatähtsuse suurendamine ühiskonna elus.
Selle eesmärgi saavutamisele saaks Vabariigi
Presidendi akadeemiline nõukogu oma autoriteediga kaasa aidata nii
kõnealuse seisukoha laiema levitamise kui ka oma käesoleva aasta tegevuse
kavandamisega hariduse eri aspekte käsitlevate istungitena.
Viimasteks võiks pakkuda:
- Eesti regionaalpoliitika ja haridus,
- infoühiskonna imperatiivid haridust puudutavalt,
- haridus, sotsiaalne õiglus ja ühiskondlik koherents.
Tartu, 17. märtsil 1997. a
tagasi | avalehele
© 2001 Vabariigi Presidendi Kantselei Telefon: 631 6202 | Faks: 631 6250 | sekretar@vpk.ee |